Nadat Lucas en Sacha Coenen eind vorig jaar samen voor Team Belgie de Coup de L’avenir wisten te winnen, begonnen ze uiterst gemotiveerd aan de winterperiode. Voor aanvang van de winter was het plan dat Sacha actief zou blijven in de 85cc grote wielen klasse en dat Lucas de overstap maakte naar de 125cc klasse.

Wel werd besloten dat de gebroeders Coenen weer voor hun eigen structuur zouden gaan rijden nadat ze in 2019 uitkwamen voor het Grizzly Racing Yamaha team. ‘’In het begin hebben we wat tegenslag gekend met het materiaal maar dit was snel opgelost en het werd gedurende het seizoen steeds beter,’’ vertelt Sacha. 

Sacha reed sterke selectiewedstrijden voor het Europees Kampioenschap in het Noord/West gedeelte. Hij begon als leider van het kampioenschap aan de laatste wedstrijd in Arnhem maar door een nulscore in de laatste manche, verloor hij het kampioenschap en werd vierde. Wel was dit ruim voldoende om zich te kwalificeren voor de finale in Loket. Hier had hij het moeilijker en moest hij genoegen nemen met een achttiende plaats, gevolgd met een twintigste plaats in het wereldkampioenschap 85cc. In de ADAC Junior Cup kwam hij dan weer zeer sterk voor de dag met een derde plaats in de eindstand. Sacha won een wedstrijd en eindigde zes keer in de top drie in een manche.

Zijn broer Lucas sloot zijn laatste jaar in de 85cc klasse af met een twintigste plaats in het Europees Kampioenschap en een vijfentwintigste plaats in het wereldkampioenschap. ‘’Omdat de Yamaha motoren vrij klein waren, had het team een groter frame gemaakt. Na het wereldkampioenschap 85cc, waarin ik vijfentwintigste ben geworden, ben ik weer met een normaal frame gaan rijden en dit voelde gelijk beter aan. Gelukkig heb ik toen nog het Belgisch Kampioenschap op de Keiheuvel weten te winnen, ben ik zevende geworden in de ADAC Junior Cup en kon ik samen met team Belgie de Coup de L’avenir winnen,’’ vertelt Lucas.

Na het seizoen werd besloten om weer voor de eigen ‘’CJT Racing structuur’’ te gaan rijden en de overstap te maken van Yamaha naar KTM. Daarnaast maakte Lucas de overstap naar de zwaardere 125cc machine. ‘’In het begin toen de banen in december nat waren, was het even wennen maar ik vond het wel gelijk fijner rijden. De motor is groter en dit past beter bij mijn lichaamsbouw. Wel heeft hij veel meer power en dit vond ik op de harde banen iets moeilijker,’’ vertelt Lucas.

Sacha bleef in zijn vertrouwde 85cc klasse en kende een hele goede wintervoorbereiding. Hij was klaar voor het seizoen maar net zoals voor iedereen gooide het Covid 19 virus flink roet in het eten waardoor de motor in de werkplaats geplaatst moest worden in verband met de lockdown in Belgie. ‘’Ik vind het fijn dat ik weer voor onze eigen structuur kan rijden en alles ging heel lekker tijdens de voorbereiding. Echter door het Covid 19 virus is mijn schema flink veranderd. Ik vind het erg jammer dat ik nu niet kan rijden. Wel sport ik veel in de vorm van loop en fietstrainingen en ook doe ik nog wat zaaltrainingen,’’ vertelt Sacha.

Zijn broer Lucas heeft dit jaar al wel aan een wedstrijd deelgenomen en dit was de eerste wedstrijd van het EMX125 Kampioenschap in het Britse Matterley Basin. Voor Lucas was dit niet alleen zijn eerste wedstrijd van het seizoen maar ook gelijk zijn EMX125 debuut. ‘’Nu we weer voor onze eigen structuur rijden zijn er voor en nadelen. Nu hebben we in de week voor een wedstrijd meer tijd. Vorig jaar moesten we alles op woensdagavond al bij het team inleveren en dat is nu anders omdat we nu zelf op donderdagavond vertrekken. Een nadeel is weer dat mijn vader op de wedstrijddag minder tijd voor ons heeft omdat hij druk is om alles voor het team te regelen. Voor de wedstrijd in Matterley Basin was ik heel zenuwachtig. Het was de eerste keer dat ik naar een wedstrijd ging zonder Sacha en ik reisde alleen met mijn vader en monteur. Het was jammer dat de vrije training was afgelast door het slechte weer want voor mij was dit een nieuwe baan en ik had het wel fijn gevonden als ik iets meer tijd op de baan had gehad voordat we de kwalificatie ingingen. Ik kwalificeerde mij niet omdat ik gewoon te zenuwachtig was om vrij uit te kunnen rijden.’’

Ook voor Lucas is de tijd van het Covid 19 virus natuurlijk heel anders dan dat hij normaal gewend is. ‘’Ik mis mijn motor heel erg. Ik was goed aan het trainen. Vlak voor de lockdown hadden we een driedaagse trainingsstage in Frankrijk gedaan op een privé circuit maar daarna gingen de grenzen helaas dicht. Wel ben ik door het hardlopen en het mountainbiken conditioneel vooruit gegaan omdat de 125cc toch meer van je vraagt.’’

Voor iedereen is het een onzekere tijd en het is onduidelijk wanneer het starthek weer naar beneden zal klappen. Toch blijft Sacha resoluut vasthouden dat hij dit jaar af gaat maken in de 85cc klasse. ‘’Het had inderdaad gekund om na de Covid 19 periode over te stappen naar de 125cc klasse maar ik zal het seizoen afmaken in de 85cc klasse. Na het seizoen gaan we erover praten en zullen we de overstap maken naar de 125cc klasse.’’

Voor meer informatie over de gebroeders kunt u kijken op www.cjtracing.be / https://www.facebook.com/cjtracingjuniorteam / https://www.instagram.com/cjtracingjunior